Tuesday, November 17, 2009

Penantian belum berakhir

Akhiran ini...aku berasa sangat merindui... ya..merindui.. kadang-kadang, aku lemas bermandikan kesedihan yang membawaku balik ke kampung halaman..aku cuma memejam mataku rapat memohon simpati dariMu agar terus membantuku mengawal perasaan hiba di hati.. Kesedihan yang terpancar langsung tidak meninggalkan tanda pada wajahku..

Aku bertambah sayu pabila hari yang di tunggu2 sahabatku sudah tiba.. mereka baru selamat berlepas dan sampai ke destinasi yg di tuju dengan selamat..syukur alhamdulillah.. terbit perasaanku untuk kembali ke sana lebih menggunung malah mampu menandingi gunung Kinabalu.. aku sungguh berasa kerugian kerana masaku banyak terbuang dalam menunggu penantian ini untuk berakhir..

Hatiku sungguh sayu mendengar lagu nasyid yang ku putarkan berulang kali...

lafaz yang tersimpan
Luluh hatiku yang sayu
Menatap wajahmu tenang dalam lena
Kasih zahirkan laku
Sedangkan bibirku jauh dari lafaznya

Dan raut tuamu membekas jiwaku
Meredakan rindu mendamaikan kalbu
Tak mungkin kutemu iras sentuhanmu
Biarpun kuredah seluruh dunia
Mencari gantimu

Betapa sukarnya menyusun bicara
Meluahkan rasa menuturkan sayang
Kasih yang terlimpah hanya sekadar
tingkah
Cuma ungkapan kebisuan yang
melindungkan kalimah rahsia

Masih kubiarkan waktu
Melarikan lafaz kasihku padamu

Mengapakah sukar menyusun bicara
Meluahkan rasa menuturkan sayang
Kasih yang terlimpah hanyalah sekadar
tingkah
Cumalah ungkapan bisu kalimah rahsia

Apakah yang hilang andai dilisankan
Bait penghargaan penuh kejujuran
Tak mungkin terlihat cinta yang merona
Jika hanya renungan mata yang bersuara
Bukan tutur kata

Tiada lagi ertinya pengucapan
Andai akhir nafas di hujung helaan
Sebelum mata rapat terpejam
Usah biar kehilangan
Menggantikan lafaz yang tersimpan

lagu ni sungguh menikam batang hidungku sendiri.. so, pengajarannya...
  • Balik kampung nanti, ucapkanlah kasihmu kepada mereka maka tidaklah akan ada satu pun kerugian yang akan didapati oleh dirimu.
  • Jangan menunggu saat di mana kamu tidak sempat melafazkan kasih yang tersimpan itu..
Amin...berilah aku kekuatan untuk menanti tibanya waktu untuk aku pulang ke tanah air..

No comments: